Controversies:Testosteron
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Controversies:Testosteron
Thomas Gasser Testosteron 1. Weshalb? 2. Risiken? 3. Potentieller Nutzen? Wovon spreche ich? … Und wovon nicht? Supraphysiologisch Ich habe einen schweren Stand…. Lebenserwartung Frauen Männer WHO 2003 Weshalb leben Männer kürzer? Depression Konzentrationsstörungen Verminderte Muskelkraft Antriebslosigkeit Vitalitätsverlust Nervosität Schlafstörungen Vermehrter Fettansatz Libidoabnahme Verminderte Knochendichte Altersabhängige Veränderung der Testosteronspiegel Totales Testosteron Verfügbares Testosteron Leifke et al, Clin Endocrinol 2000, 53: 689 NEJM 305:5, 2004 “Conclusions: Elderly men with low serum testosterone and estradiol have increased risk of mortality,…” J Clin Endocrinol Metab 94: 2482–2488, 2009 NEJM 263: 123; 2010 Je niedriger T, desto höher die Wahrscheinlichkeit von sexuellen Symptomen N Engl J Med 2010;363:123-35. “We found …absent correlations between serum T concentrations, and clinical as well as metabolic measures of androgen action. Our data suggest that in …elderly healthy men with low normal serum T (greater than 6 nmol/l) climacteric symptoms are unspecific, and could be multifactorial and not primarily related to PADAM. J. Urol. 172, 624–627, 2004 Conclusion: «Classification of LOH into different categories by combining LH with T may improve the diagnosis and management of LOH.” J. Clin. Endocrinol. Metab. 2010 95:1810-1818 Risiken ? Potential risks of testosterone therapy N Engl J Med 2004;350:482-92. Bisheriges Konzept „Neues Konzept“ Saturationsmodell = Nur bei sehr tiefen T Werten Wachstum J Urol 181, 972-979, March 2009 „…testosterone therapy in men with prostate cancer… may not pose an undue risk of prostate cancer recurrence or progression.“ Auch bei Prostatakarzinom kein Tabu mehr (nicht metastasiert) J Urol 181, 972-979, March 2009 „..there is not now— nor has there ever been—a scientific basis for the belief that T causes pCA to grow.“ Eur Urol 50 ( 2 0 0 6 ) 935–939 Finasteride reduces serum DHT Gormley et al, NEJM 327:1185, 1992 37% 22.2% Potentieller Nutzen ? Günstiger Effekt auf HbA1c Front Horm Res. Basel, 2009, vol 37, pp 74–90 Günstiger Effekt auf: • Leistungsfähigkeit • Muskelkraft • Glucose metabolismus J Am Coll Cardiol 2009;54:919–27 Mayo Clin Proc. • January 2007;82(1):29-39 “Conclusion: T treatment in …frail elderly men with low to borderlinelow T for 6 months may prevent age-associated loss of lower limb muscle strength and improve body composition, quality of life, and physical function.(…)” J Clin Endocrinol Metab 95: 639–650, 2010 „that testosteronetreated patients with AD… displayed significantly better quality of life…“ Bessere Lebensqualität bei Alzheimer durch Testosteron Arch Neurol. 2006;63:177-185 8% Zunahme an Knochendichte (lumbal); 4% Zunahme Femur J Clin Endocrinol Metab 91: 2011–2016, 2006 Effekt auch bei normalem T J Am Coll Cardiol 2009;54:919–27 Anhaltender Effekt J. Clin. Endocrinol. Metab. 2004 89: 2085-2098 Schöne Aussichten…. ...aber… Reserve Testosteron und PSA 81 hypogonadal men (T<300ng/dl), follow-up 33.8 mths, Testo treatment Coward R.M, BJU International 103, 1179-1183, 2008