Controversies:Testosteron

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Controversies:Testosteron
Thomas Gasser
Testosteron
1. Weshalb?
2. Risiken?
3. Potentieller Nutzen?
Wovon spreche ich? … Und wovon nicht?
Supraphysiologisch
Ich habe einen schweren Stand….
Lebenserwartung
Frauen
Männer
WHO 2003
Weshalb leben Männer kürzer?
Depression
Konzentrationsstörungen
Verminderte
Muskelkraft
Antriebslosigkeit
Vitalitätsverlust
Nervosität
Schlafstörungen
Vermehrter
Fettansatz
Libidoabnahme
Verminderte
Knochendichte
Altersabhängige Veränderung
der Testosteronspiegel
Totales Testosteron
Verfügbares Testosteron
Leifke et al, Clin Endocrinol 2000, 53: 689
NEJM 305:5, 2004
“Conclusions:
Elderly men with
low serum
testosterone and
estradiol have
increased risk of
mortality,…”
J Clin Endocrinol Metab 94: 2482–2488, 2009
NEJM 263: 123; 2010
Je niedriger T, desto höher die Wahrscheinlichkeit von sexuellen Symptomen
N Engl J Med 2010;363:123-35.
“We found …absent correlations between serum T concentrations,
and clinical as well as metabolic measures of androgen action.
Our data suggest that in …elderly healthy men with low normal
serum T (greater than 6 nmol/l) climacteric symptoms are
unspecific, and could be multifactorial and not primarily related to
PADAM.
J. Urol. 172, 624–627, 2004
Conclusion:
«Classification of
LOH into
different categories by
combining LH with T
may improve the
diagnosis and
management of
LOH.”
J. Clin. Endocrinol. Metab. 2010 95:1810-1818
Risiken ?
Potential risks of testosterone therapy
N Engl J Med 2004;350:482-92.
Bisheriges Konzept
„Neues Konzept“
Saturationsmodell =
Nur bei sehr tiefen T
Werten Wachstum
J Urol 181, 972-979, March 2009
„…testosterone therapy in men with prostate
cancer…
may not pose an undue risk of prostate cancer
recurrence or progression.“
Auch bei Prostatakarzinom kein Tabu mehr
(nicht metastasiert)
J Urol 181, 972-979, March 2009
„..there is not
now—
nor has there
ever been—a
scientific
basis for the
belief that T
causes
pCA to
grow.“
Eur Urol 50 ( 2 0 0 6 ) 935–939
Finasteride reduces serum DHT
Gormley et al, NEJM 327:1185, 1992
37%
22.2%
Potentieller Nutzen ?
Günstiger Effekt auf HbA1c
Front Horm Res. Basel, 2009, vol 37, pp 74–90
Günstiger Effekt auf:
• Leistungsfähigkeit
• Muskelkraft
• Glucose metabolismus
J Am Coll Cardiol 2009;54:919–27
Mayo Clin Proc. • January 2007;82(1):29-39
“Conclusion: T treatment in …frail elderly men with low to borderlinelow T for 6 months may prevent age-associated loss of lower limb
muscle strength and improve body composition, quality of life,
and physical function.(…)”
J Clin Endocrinol Metab 95: 639–650, 2010
„that testosteronetreated patients
with AD…
displayed
significantly better
quality of life…“
Bessere Lebensqualität bei Alzheimer durch Testosteron
Arch Neurol. 2006;63:177-185
8% Zunahme an Knochendichte (lumbal); 4% Zunahme Femur
J Clin Endocrinol Metab 91: 2011–2016, 2006
Effekt auch bei
normalem T
J Am Coll Cardiol 2009;54:919–27
Anhaltender
Effekt
J. Clin. Endocrinol. Metab. 2004 89: 2085-2098
Schöne Aussichten….
...aber…
Reserve
Testosteron und PSA
81 hypogonadal men (T<300ng/dl), follow-up 33.8 mths, Testo treatment
Coward R.M, BJU International 103, 1179-1183, 2008

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