consumption disease symptom
Transcrição
consumption disease symptom
30.03.2015 Prävalenz Divertikulose Wann muss die Sigmadivertikulitis überhaupt noch operiert werden Hohe Prävalenz 28%1-45%2 Koloskopie/ KM Rx 60%3 >70 Jahre Autopsie Astra Fokus 26.03.2015 Hartwig Fenner www.magendarm‐zentrum.ch 30.03.2015 © 2008 Luzerner Kantonsspital 1.Alberti LR, De Lima DC, Rodrigues KC et al. The impact of colonoscopy for colorectal cancer screening. Surgical endoscopy 2012; 26: 3157-3162 2.Fong SS, Tan EY, Foo A et al. The changing trend of diverticular disease in a developing nation. Colorectal disease : the official journal of the Association of Coloproctology of Great Britain and Ireland 2011; 13: 312-316 3.Hughes LE. Postmortem survey of diverticular disease of the colon. I. Diverticulosis and diverticulitis. Gut 1969; 10: 336-344 Zunahme der Divertikelkrankheit Divertikulitis„wie häuig“bei Divertikulose 44-120Patienten/100000 Einwohner stationär1 2 Patienten<45 Jahren 4.3% Symptome auf 7 Jahren (2127 P) 1% CT Morphologisch Bewiesen1 Inzidenz 1-2%2,3 (Kohorten GB/USA 11.6 J/18J) 1.Etzioni DA, Mack TM, Beart RW, Jr. et al. Diverticulitis in the United States: 1998-2005: changing patterns of disease and treatment. Annals of surgery 2009; 249: 210-217 2.Nguyen GC, Sam J, Anand N. Epidemiological trends and geographic variation in hospital admissions for diverticulitis in the United States. World journal of gastroenterology : WJG 2011; 17: 1600-1605 Anspruch an eine Klassifikation 1.Strate LL, Modi R, Cohen E et al. Diverticular disease as a chronic illness: evolving epidemiologic and clinical insights. The American journal of gastroenterology 2012; 107: 1486-1493 2.Crowe FL, Appleby PN, Allen NE et al. Diet and risk of diverticular disease in Oxford cohort of European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC): prospective study of British vegetarians and non-vegetarians. BMJ (Clinical research ed) 2011; 343: d4131 3.Strate LL, Liu YL, Syngal S et al. Nut, corn, and popcorn consumption and the incidence of diverticular disease. Jama 2008; 300: 907-914 Klassifikation Erfassung unterschiedlicher Verlaufsformen unabhängig einer Operation Stratifizierung unterschiedlicher Optionen Ambulant/Stationär, Konservativ /operativ (ED, Rezidive) -Hinchey EJ, Schaal PG, Richards GK. Treatment of perforated diverticular disease of the colon. Advances in surgery 1978; 12: 85-109 -Wasvary H, Turfah F, Kadro O et al. Same hospitalization resection for acute diverticulitis. The American surgeon 1999; 65: 632-635; discussion 636 1 30.03.2015 Klassifikation n. Hansen / Stock Klassifikation CDD Hansen O, Stock W. Prophylaktische Operation bei der Divertikelkrankheit des Colons. Langenbeck's archives of surgery / Deutsche Gesellschaft fur Chirurgie 1999; : 1257-1260 Klassifikation CDD --Therapie Jährliche Rezidivquote ca 2%1 Follow Up 9,5 a 68% gesund 2 18,3% operiert innert 16 Jahren 3 1. Sarin S, Boulos PB. Long-term outcome of patients presenting with acute complications of diverticular disease. Annals of the Royal College of Surgeons of England 1994; 76: 117-120 2. Chautems RC, Ambrosetti P, Ludwig A et al. Long-term follow-up after first acute episode of sigmoid diverticulitis: is surgery mandatory?: a prospective study of 118 patients. Diseases of the colon and rectum 2002; 45: 962-966 3. Shaikh S, Krukowski ZH. Outcome of a conservative policy for managing acute sigmoid diverticulitis. The British journal of surgery 2007; 94: 876879 117 Smoldering Diverticulitis Chronische Beschwerden mit Entzündungszeichen Kann nach einer unkomplizierten Divertikulitis auftreten Chirurgie in Erwägung ziehen S2k Leitlinie Divertikelkrankheit / Divertikulitis. AWMF Registernummer 021/20, 2014 (Konsensusbasiert) Divertikulitis und Immunsuppression Inzidenz bei 1% Inzidenz bei bekannter Divertikulose 8%1 Letalität bis 25%2 Inzidenz für Rezidiv gleich,Mortalität doppelt so hoch3 1.Humes DJ, Fleming KM, Spiller RC et al. Concurrent drug use and the risk of perforated colonic diverticular disease: a population-based case-control study. Gut 2011; 60: 219-224 2.Hwang SS, Cannom RR, Abbas MA et al. Diverticulitis in transplant patients and patients on chronic corticosteroid therapy: a systematic review. Diseases of the colon and rectum 2010; 53: 1699-1707 3. Biondo S, Borao JL, Kreisler E et al. Recurrence and virulence of colonic diverticulitis in immunocompromised patients. American journal of surgery 2012; 204: 172-179 Klassifikation CDD Konsensusempfehlung: -Stationäre Behandlung -Antibiotikatherapie -Keine primäre Chirurgie -Horgan AF, McConnell EJ, Wolff BG et al. Atypical diverticular disease: surgical results. Diseases of the colon and rectum 2001; 44: 1315-1318 118 -Boostrom SY, Wolff BG, Cima RR et al. Uncomplicated diverticulitis, more complicated than we thought. Journal of gastrointestinal surgery : official journal of the Society for Surgery of the Alimentary Tract 2012; 16: 1744-1749 2 30.03.2015 Rezidivrate? Klassifikation CCD •Wenig Evidenz da prospektive Daten fehlen •Histopathologische Veränderungen •47% Komplikationen Follow up 46 M1 •41,2% Rezidiv Follow up 46,5M2 •36%, kompliziertes Rezidiv 3,9% (Familienanamese, Länge>5cm, Abszesse (5 Jahresrezidivrate))3 2% nach unkomplizierter Divertikulitis1 35% nach komplizierter Divertikulitis 2 1. Ambrosetti P, Grossholz M, Becker C et al. Computed tomography in acute left colonic diverticulitis. The British journal of surgery 1997; 84: 532534 2. Farmakis N, Tudor RG, Keighley MR. The 5-year natural history of complicated diverticular disease. The British journal of surgery 1994; 81: 733-735 3. Hall JF, Roberts PL, Ricciardi R et al. Long-term follow-up after an initial episode of diverticulitis: what are the predictors of recurrence? Diseases of the colon and rectum 2011; 54: 283-288 1.Salem TA, Molloy RG, O'Dwyer PJ. Prospective, five-year follow-up study of patients with symptomatic uncomplicated diverticular disease. Diseases of the colon and rectum 2007; 50: 1460-1464 2. Moreno AM, Wille-Jorgensen P. Long-term outcome in 445 patients after diagnosis of diverticular disease. Colorectal disease : the official journal of the Association of Coloproctology of Great Britain and Ireland 2007; 9: 464-468 Klassifikation CDD Klassifikation CDD Keine Evidenz aber Konsensusempfehlung klar vorhanden Rezidievierende Divertikulitis Nach 2 Schüben OP: NEIN 18 Patienten müssen elektiv operiert werden um eine 1 Notfall OP zu verhindern SUDD:Patienten mit klinischen Symptomen einer Divertikulitis ohne Nachweisbaren Entzündungszeichen Klassifikation CDD Risiko Nutzen Keine Daten aus prospektiven Studien derzeit Collins D, Winter DC. Elective resection for diverticular disease: an evidence-based review. World van de Wall BJ, Draaisma WA, Consten EC et al. DIRECT trial. Diverticulitis recurrences or continuing symptoms: Operative versus conservative treatment. A multicenter randomised clinical journal of surgery 2008; 32: 2429-2433 trial. BMC surgery 2010; 10: 25 3 30.03.2015 Mortalität Nach überstandener Komplizierten Divertikulitis Bei Fistel 2.6 Fache Bei Perforation 4.5 Fache Humes DJ, West J. Role of acute diverticulitis in the development of complicated colonic diverticular disease and 1-year mortality after diagnosis in the UK: population-based cohort study. Gut 2012; 61: 95-100 Klassifikation CDD Klassifikation CDD •Fistel (Harnblase,Vagina,Haut,Darm) •Stenosen (Passagestörung) „Elektive Operation empfohlen“ -Stationäre Aufnahme bei vermuteter Divertikelblutung -Wenn endoskopisch Identifizierbar, Therapie durch Endoskopie -Wenn keine interventionellen Massnahmen zur Blutstillung greifen Dann: -Garcea G, Majid I, Sutton CD et al. Diagnosis and management of colovesical fistulae; six-year experience of 90 consecutive cases. Colorectal disease : the official journal of the Association of Coloproctology of Great Britain and Ireland 2006; 8: 347-352 -Leicht W, Thomas C, Thuroff J et al. [Colovesical fistula caused by diverticulitis of the sigmoid colon: diagnosis and treatment]. Der Urologe Ausg A 2012; 51: 971-974 -Solkar MH, Forshaw MJ, Sankararajah D et al. Colovesical fistula--is a surgical approach always justified? Colorectal disease : the official journal of the Association of Coloproctology of Great Britain and Ireland 2005; 7: 467471 -Klarenbeek BR, Samuels M, van der Wal MA et al. Indications for elective sigmoid resection in diverticular disease. Annals of surgery 2010; 251: 670-674 S2k Leitlinie Divertikelkrankheit / Divertikulitis. AWMF Registernummer 021/20, 2014 (Konsensusbasiert) Take Home Message Unkomplizierte Divertikulitis beim gesunden braucht keine Chirurgie Die frei perforierte Divertikulitis braucht Chirurgie Die komplizierten Divertikulitidien und Rezidive brauchen weiterhin eine Individuelle Entscheidung 4