Vortrag DDr. Wolfgang Maurer
Transcrição
Vortrag DDr. Wolfgang Maurer
Mangelhafte Impfstruktur in Österreich 6.6.2009 Wolfgang Maurer [email protected] 1 Zwei Pläne Implementierung ? HERD IMMUNITY 7.5 8.1 7.4 Röteln Mumps Diphtherie 11.3 Windpocken 17.0 15.6 4.3 Keuchhusten Masern Polio 5.2 Pocken 70 75 80 Durchimpfungsrate % 85 90 R0 H1N1 95 >1,4 Cave: superspreader Wolfgang Maurer Univ.Klinik f.Kinder- u.Jugendheilkunde Wien 2 Influenza virus 3 types: A, B, C HA NA Natural Hosts of Influenza A Viruses Surface antigens • Haemagglutinin • Neuraminidase Nicholson KG, et al. Lancet 2003; 362: 1733. Origin of antigenic shift and pandemic influenza K Nicholson Lancet 362:1733; Nov 22, 2003 3 INF Geimpfte sind kein Mischgefäß 4 Montag 27.4.2009 Pandemieplan Phase 3 Mittwoch 29.4.2009 Pandemieplan Phase 4 4 5 5 27.4.2009: The change to a higher phase of pandemic alert indicates that the likelihood of a pandemic has increased, but not that a pandemic is inevitable. As further information becomes available, WHO may decide to either revert to phase 3 or raise the level of alert to another phase, phase 5 was raised on 29.4.2009 6 The following countries have reported laboratory confirmed cases with no deaths - Canada (6), New Zealand (3), the United Kingdom (2), Israel (2) and Spain (2). USA (64), Mexico (26- 7 deaths) WHO no restrictions of regular travel ? Update 5 29.4.2009 18:00 GMT The United States Government has reported 91 laboratory confirmed human cases, with one death. Mexico has reported 26 confirmed human cases of infection including seven deaths. The following countries have reported laboratory confirmed cases ith d th A t i (1) C d (13) G (3) I l (2) 7 8 9 10 Variation of Transmission Efficiency with Relative Humidity: A Model guinea pigs At 20 °C (dashed line), transmission efficiency is highest at low RH, when influenza virions in an aerosol are relatively stable, and desiccation of exhaled respiratory droplets produces droplet nuclei. Transmission is diminished at intermediate RH when virus particles are relatively unstable, but improves in parallel with influenza virus stability at higher humidities. At high RH, evaporation from exhaled particles is limited, respiratory droplets settle out of the air, and transmission is blocked. At 5 °C (solid line), transmission is more efficient than at 20 °C, but is reduced to a rate of 50% at higher humidities. Lowen, A.C., S. Mubareka, J. Steel, and P. Palese, 2007, "Influenza Virus Transmission Is Dependent on Relative Humidity and Temperature", PLos Pathogons, Oktober 2007 Interim WHO guidance for the surveillance of human infection with swine influenza A (H1N1)virus as of 27.4.2009 I • Case definition – In order to understand the spectrum of severity of disease, the clinical case description includes both mild form of ILI and more severe forms (lower respiratory tract infection including pneumonia and severe acute respiratory illness (SARI). – In addition , asymptomatic laboratoryconfirmed cases should be reported 11 Interim WHO guidance for the surveillance of human infection with swine influenza A (H1N1)virus as of 27.4.2009 II • Clinical case description – Acute respiratory illness (fever > 38 oC) with the spectrum of disease from ILI to pneumonia • A confirmed case – One or more of the following tests » Real-time RT-PCR » Viral culture » Four-fold rise in swine influenza A (H1N1) virus specific neutralizing AB Interim WHO guidance for the surveillance of human infection with swine influenza A (H1N1)virus as of 27.4.2009 III • A probable case individual with an influenza test that is positive for Influenza A, but is unsubtypable by reagents used to detect seasonal influenza • OR • A individual with a clinically compatible illness or who died of an unexplaned respiratory illness who is considered to be epidemiologically linked to a propable or confirmed case. 12 Interim WHO guidance for the surveillance of human infection with swine influenza A (H1N1)virus 27.4.2009 – Definition of a cluster IIII • Two or more persons presenting with manifestation of unexplanined acute respiratory illness with fever >38 oC or who died… and that are detected with onset of illness within a period of 14 days and in the same geographical area and/or epidemiologically linked. http://www.mdconsult.com/recomm ended-results/SwineInfluenza.lp 13 „Schweinegrippe“ meldepflichtig Meldepflichtig: Verdachts-, Erkrankungs-, Todesfälle mit H1N1 „Schweinegrippe“ Schutzmasken S 14: Phase 2: 14 Welche Masken ? Übungen des Personals ? Zitat: „ehe über Anschaffung entschieden wird, sollte jeder potentielle Träger verschiedene Masken in einer Reihe von Dichtigkeitstests prüfen“ http://www.bevoelkerungsschutz.de/ LKH Steyr: Planspiel bei Verdachtsfall 28.4.2009 Aber 1 Patientin 1 Arzt und 1 Krs 15 http://www.who.int/csr/resources/publications/swineflu/instructio ns-shipments/en/index.html Influenza beim Schwein • Symptome beim Schwein – Fieber, Husten (Bellen), Ausfluss aus Nase/Augen, Niesen, Atembeschwerden, Augenrötung, Entzündung verringerte/keine Nahrungsaufnahme • Übertragung beim Schwein – Enger Kontakt untereinander • Verbreitung – Weltweit (USA 30%-51% Antikörper) seit 1930 – Intensive Impfung gegen Schweinegrippe • Keine DD Impfantikörper – WT-Antikörper – Übertragung Schwein – Mensch sehr selten • Weitgehend unabhängige Infektionszyklen Quelle: Friedrich-Löffler- Institut für Tiergesundheit 04-2009 16 Sind wir vorbereitet ? • Pandemieplan vorhanden – "Im Katastrophenfall würde der österreichische Influenza-Pandemieplan einen Schutz der Bevölkerung gewährleisten", so Gesundheitsminister Alois Stöger – Umsetzung mangelhaft • USA Influenza-Impfempfehlung >6 Mo – 18 Jhr – Beginnende gute Durchimpfungsrate bei Kindern – Gute Durchimpfungsrate bei Erwachsenen • USA sehr gute Durchimpfungsrate Prevenar • Öst max 20% – Möglichkeit bakt. Superinfektion nach Influenza in USA stark reduziert –Herdenimmunität – Öst kein Effekt zu erwarten Öster. Impfplan ab 17.6.1989 Personen im Gesundheitswesen • Impfempfehlung Influenza: Zum Schutz älterer Personen und von Risikogruppen sollten Betreuungspersonen (z.B. in Spitälern, Altersheimen und im Haushalt ebenfalls geimpft werden) • Impfempfehlung Hepatitis B: allen in med Berufen tätigen Personen mit Blutkontakt zu empfehlen, sofern diese nicht ohnehin immun oder HBsAG Träger sind • nur Hep B Durchimpfungsrate gut • Influenza katastrophal schlecht. Impfempfehlung/-plan allein nicht ausreichend 17 Öster. Impfplan ab 17.6.1989 Personen im Gesundheitswesen • Impfempfehlung Influenza: Zum Schutz älterer Personen und von Risikogruppen sollten Betreuungspersonen (z.B. in Spitälern, Altersheimen und im Haushalt ebenfalls geimpft werden) • Impfempfehlung Hepatitis B: allen in med Berufen tätigen Personen mit Blutkontakt zu empfehlen, sofern diese nicht ohnehin immun oder HBsAG Träger sind • nur Hep B Durchimpfungsrate gut • Influenza katastrophal schlecht. Impfempfehlung/-plan allein nicht ausreichend Impfkonzept 1998 für Kinder bis Ende Schulpflicht • Impfstoffkosten – 2/3 Bund – 1/6 Länder – 1/6 Hauptverband • Konzept – Für alle allgemein empfohlenen Impfungen – aber bisher: nicht für PNC-, VZV-, ROT*-, HPV-Impfung • *kostenfrei ab Aug 2007 – Und nicht für Indikationsimpfungen frozen • Kein Konzept ab Ende Schulpflicht, Erwachsene, concept !!! Senioren • Zwei-Klassenmedizin 18 Kosten privat zu zahlen allgemein empfohlene Impfungen für Kinder laut Impfplan 2009 • Pneumokokkenimpfung – Impfstoff AVP 4 x 117 €, Arzt 4 x 10 € • Varicellenimpfung – Impfstoff AVP 2 x 80 €, Arzt 2x 10 € • Rotavirusimpfung* – Impfstoff AVP 2 x 125 €, Arzt 2x 10 € • Papillomavirusimpfung – Impfstoff FAP Impfserie 110 €, Arzt 3x10 € – Impfstoff AVP Impfserie 572 €, Arzt 3x10 € 508 € 180 € 270 € 602 € • kostenfrei im Impfkonzept ab Aug 2007- Gesamt ohne Rotav. Per 1.1.2009 1.290 € 2-Klassenmedizin, Versagen Public Health Nicht enthalten: FSME-, Influenza-, Men C- Impfung Impfungen bei Mindestrentnern • Influenza jährlich – ca 21,65 € + Arzthonorar • DTaP-(IPV) alle 5 Jahre • Pneumokokken alle 5 Jahre • H zoster Impfung ab 10-2007 – ca 45 € + Arzthonorar – ca 30 € + Arzthonorar – • Zostavax keine Impfung. Arzneimittel gegen Aggravierung einer vor Jahrzehnten erfolgten Varizellen Infektion- wie Antivirals bei HIV Infektion m.E. Kassenpflichtig 223,80 € + Arzthonorar Arzthonorar jeweils 12 € Gesamt 500,- in 5 Jhr • Impfkonzept? Zweiklassenmedizin? – FSME-Impfung noch nicht enthalten alle 3 Jhr 19 Countries with the lowest influenza vaccination funding have the lowest coverage rates 2006/7 Countries with no or low funding for influenza vaccination 100% 2006/7 Vaccination Coverage Rate (%) 90% 2010 WHO Objective for Elderly = 75% 80% 71% 70% 70% 68% 66% 63% 60% 53% 51% 50% 2006 WHO Objective for Elderly = 50% 49% 40% 37% 30% 30% 25% 20% 10% 0% Spain UK France Italy Ireland Portugal Finland Germany Austria Czech Rep. Poland 246 384 400 348 241 384 289 621 419 326 297 ≥65 years Source: TNS survey 2006/7; publication in preparation T Szucs Uni Zürich Influenza Durchimpfungsrate Kinder 2006/ +2007/8 in EU: F und A 6-23 Mo INF empfohlen Plank PR J Infection 58; June 2009 20 Resolution of the World Health Assembly, May 2003 (1) „Better use of influenza vaccines for seasonal epidemics will help to ensure that manufacturing capacity meets demand in a future pandemic, as well as preventing numerous deaths“ Resolution of the World Health Assembly, May 2003 (2) „Member States should increase vaccination coverage of all people at high risk, with the goal of attaining vaccination coverage of the elderly population of at least 50% by 2006 and 75% by 2010“ 21 EMEA zugelassene Pandemische Musterimpfstoffe (H5N1) inaktiviert, 2 Impfdosen 0-21; per 27.3.2009 , Handelsname Hersteller Art Indiziert für adjuviert Konservierun gsmittel Präsentation Celvapan Baxter wholevirus 7,5 µg verocells >18 Jhr nein nein 10 dose vial 3 hrs Daronrix GSK Nur USA wholevirus 15 µg egg 18-60 a 50 µg Al3+ 50 µg TM Fertigspritze Focetria Novartis subunit 7,5 µg egg > 18 a 9,75 mg Squalen nein Fertigspritze Pandemrix GSK Split 3,75 µg egg 18-60 a 10,68 mg Squalen 5 µg TM 10 dose 2 vials Ag + adjuvans Kein Musterimpfstoff zugelassen für < 18 Jhr Impfkonzept Organisationsplan 22 WHO endorses use of Prevenar® in developing world……. Selected lit: Levine OS et al J Health Popul Nutr. 2004 Sep;22(3):268-74 Levine OS et al Lancet. 2006 Jun 10;367(9526):1880-2 Impfkonzept 23 Impf-Strategie längerfristig ausgerichtetes planvolles Anstreben einer vorteilhaften Lage oder eines Ziels 24 Ziel verfehlt bei der konjugierten Pneumokokkenimpfung a) Hinsichtlich Reduktion der Morbidität und Mortalität seit 2000 b) Hinsichtlich Einführung in nationale Impfprogramme innerhalb 5 Jahren 25 Ziel verfehlt - underused • Pneumokokken Impfstoff konjugiert • Pneumo 23 Vaccine > 60a • Influenza Impfung > 60a • Influenza Impfung Gesundheitspersonal Ziel verfehlt – new vaccines strategic area II Strategie weit verfehlt Qualitätssicherung Strategie erfüllt hinsichtlich Fertigspritzen • Kühlkette • Rezeptpflichtige Impfstoffe werden ohne Rezept unter Bruch der Kühlkette massenweise abgegeben • Keine vaccine vial monitors 26 Impact of the use of heptavalent pneumococcal conjugate vaccine on disease epidemiology in children and adults. MMWR 54(36);893-97 16.9.2005 PE23 Small coverage increase 27 Impact on VT IPD among children < 5 yrs, USA, 1998-2004 USA 2004 VT vaccine type MMWR 54(36);893-97 16.9.2005 69% of prevented cases by indirekt vaccine effects 28 Rates of Ambulatory Visits and Antibiotic Prescriptions for AOM According to Insurance Plan Type in US Children <2 Years Rate (per 1000 person‐years) 3000 Prescriptions antibiotics 41.9% reduction 2500 2000 1500 1000 Antibiotic, managed care Antibiotic, non‐managed care Visits, managed care2 Visits, non‐managed care 500 0 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 AOM = acute otitis media 57 Zhou F, et al. Pediatrics. 2008;121:253-260. Changes for All-cause Pneumonia Admissions, USA, 2004 vs. Pre-vaccination All-cause pneumonia Measured Expected Change Younger than 2 years 790.9 1296.9 -505.9 (-291.4 to -674.7) 2-4 years 344.6 417.6 -73.0 (14.3 to -142.7) 5-17 years 74.3 90.7 -16.4 (9.5 to -35.7) 18-39 years 77.9 105.4 -27.4 (-4.6 to -45.1) 40-64 years 328.1 402.6 -74.5 (10.1 to -141.8) 2162.7 2559.2 -396.5 (60.9 to -774.1) 447.4 536.7 -89.4 (3.5 to -166.3) 65 years or older Total Rates are seasonally adjusted, rates are /100.000 < 2a 8 Mio Grijalva CG, et al. Lancet. 2007;369:1179-1186 >65 a 34 Mio 29 Annual incidence of IPD in children less than 5 years of age, USA, 1998-2005 0-11 mo 1-2 yrs 2-4 yrs 250 PCV7 Vaccination 200 Serotype 150 Vaccine Vaccine-related*, without 19A 19A only Other non-vaccine serotypes All serotypes 100 1998/9 baseline 160 13 2005 5 13 191 15 21 39 2 1 50 0 1998 1999 2000 Incidence, cases / 100,000 person-years 2001 2002 2003 2004 2005 USA 2005 The Target is Moving Jama 2007;297:1825-26 Rates of IPD in Neonates and Young Infants Aged 0 to 90 Days by Study Year, USA Prevenar is not indicated in Children < 6 wks of age 30 Morens DM,Taubenberger JK, Fauci AS. Predominant Role of Bacterial Pneumonia as a Cause of Death in Pandemic Influenza: Implications for Pandemic Influenza Preparedness JID 2008;198:962-70 Influenza-associated pneumonia patterns may now be influenced by the administration of pneumococcus, Haemophilus influenzae b, and meningococcus vaccine…. • Pneumococcal pneumonia follows RSV,influenza and other viral infections • leading to increased morbidity and mortality • while the pneumococcus may cause half or more of influenza-associated pneumonia, only a small fraction of influenza patients go on to have pneumonia 31 MMWR 54(36);893-97 16.9.2005 PNE23 Small coverage increase Prevenar NIPs worldwide (as of March 2009) 3+1 3+0 2+1 •Australia •Oman •South Africa • Barbados • Belgium • Canada [Quebec, BC] • Denmark • France • Hungary • Ireland • Italy • Liechtenstein • Mexico • Norway • Peru • Slovakia • Sweden • Switzerland • UK • Uruguay • Bahrain • Bermuda • Canada • Cyprus • Germany • Greece • Kuwait • Luxembourg • Netherlands • New Zealand • Qatar • Saudi Arabia • Spain • Turkey • UAE • USA Awaiting start • Costa Rica • Hong Kong 32 Global INF vaccine production Global Production Potential for Pandemic Influenza Vaccine Global Production (doses) Current trivalent vaccine 350 mio Monovalent pandemic vaccine, 15 µg HA 1050 mio Adjuvanted MF 59 , 2x 7,5 µg HA, 4 weeks apart Monovalent adjuvanted vaccine, 1.875 µg HA 1050 mio 8,4 bio* •billion=millarde WHO Plan: 2009 780 mio doses ≙ 2 bio pandemic flu v.** Major global shortage of flu vaccine ** Weekly Epi Rec 2007;82:1-16 33 Global Production Potential for Pandemic Influenza Vaccine „Pandemic Vaccine“ Appears to Protect Only at High Doses • Two doses of 90 µg of purified killed virus – 4 weeks apart • Monovalent pandemic vaccine, 2 x 90 µg HA – 75 million doses global production capacity • Monovalent adjuvanted vaccine, 2 x 11.25 µg HA – 0,9 billion doses global production capacity • Adapted from M Enserik Science 309:996 (12.8.2005) Influenza Impfstoffe – Klassische Produktion 34 Vero Cell Microcarrier Cultures a) before infection : Vero cells b) after 3 days infection with Influenza : microcarrier Influenza induced CPE (cytopathic effect) microcarrier Zellkultur-Technologie MDCK-Zellen (Madin Darby Canine Kidney) Die 1958 aus der Niere eines gesunden Hundes isolierte adhärente Zelllinie wurde von Novartis Behring in eine Suspensionszellkultur weiterentwickelt. MDCK 33016 Suspensionszelle 35 OPTAFLU®- Reinigung Virusreinigung Inaktivierung Spaltung und Hochgereinigte Subunit-Extraktion Antigene Ökonomie und Prävention • Prävention eines Lawinentoten – Kosten 3 Mio € - wird gemacht, sehr kostenwirksam • Prävention eines Verkehrstoten – Kosten 1,5 Mio € - wird gemacht • Prävention Todesfalles durch Cervixkarzinom – Kosten 0,1 Mio €* - zu teuer ? • INF- Pandemie keine Modelle für Kosten/Nutzen Rechnung *Impfung aller Mädchen eines Jahrgangs 12 Mio €-vermeidet ca 120 CervixCatote 36 Zusammenfassung • Pandemieplan/Impfplan vorhanden – Strategie nicht umgesetzt (Influenza Impfung) • Sehr schlechte Durchimpfungsraten INF in A – Kinder und >65a, WHO Ziele weit verfehlt – Musterimpfstoffe nicht für < 18 Jhr zugelassen – Viele Staaten bessere Ausgangsbedingungen • Herdenimmunität Pneumokokken – Kinder in Ö komplikationsgefährdeter durch S.p. Pneumonie – Plan Übungen – Schulung Mitarbeiter • Keine auf Krankenhausebene, FFP3 Masken • Ökonomischer Impact: keine Modelle Risikoreduzierende Massnahmen I • Im Strassenverkehr in UK • Werden durchgeführt, wenn – Kosten bis 1.48 Mio € pro verhindertem Todesfall • 120 Tote/a vermeidbare Cervixca durch HPV Impfung • 120 x 1,48 Mio = 177,6 Mio € – Entspricht 44.430 € pro LYG (life year gained) • X 80 Jhr bei Tod durch RV Infektion = 3.6 Mio € • Vergleichsweise ROT-Impfung keine Durchführung • Allgemeine ROT-Impfung kosten ca 10 Mio € – Ab 08-2007 Eichler HG et al Value in Health 2004;7(5):518-528 37 Risikoreduzierende Massnahmen • Im Strassenverkehr – Werden durchgeführt, wenn • Kosten bis 1.48 Mio € pro verhindertem Todesfall bei 120 Toten • 120 x 1,48 Mio = 177,6 Mio € • Im Impfwesen – Werden nicht durchgeführt, – wenn 120 vermiedene Cervix Ca Tote/a • • • • Durch Impfung von 75.000 Kindern (f+m)/a Bei Kosten per Ausschreibung Impfstoff 300 € +30 Impfhonorar Gesamt 24,8 Mio € (davon 2/3 Bund) Nicht berücksichtigt Ersparnisse bei Genitalwarzen, andere Genitalkarzinome etc Vaccination Programms: The Financial and Political Context Adapted frome D.Fedson Adv.Vaccinology Course Annecy May 2000 New Vaccination Programm Savings Costs Politics Public Health Budget Medical Care Budget [email protected] .at 38 Österreichweit in 3 Mo 87.000 Unterschriften http://www.gebaermutterhalskrebs.or.at/p1.php Wienweit in drei Monaten 157.631 Unterschriften http://www.hundekot.at/ 39 Verhinderung eines Lawinentoten durch Präventionsmassnahmen Sehr kostenwirksam, wenn Kosten bis 3 Mio € pro vermiedenem Todesfall Quelle: http://www.sils-ch.ch/doc/Vortrag_kLAL-Gonda.pdf gender aspect pro 120 vermiedene Todesfälle • Vermiedene Lawinentote • Vermiedene Cervixcatote • Kosten ok bis 360 Mio € • 120 vermeidbare Fälle/a • Zu teuer Kosten max 25 Mio € • 80% Lawinentote sind Männer http://www.alpinesicherheit.at/index.ph p?menuid=2208 Langjähriger Schnitt 26 Tote/a in Ö • 100% Frauen betroffen Diskriminierung funktioniert 40